خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/04/22 - 11:11
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : اقتصادی,بین الملل
حسینی در نشست عمومی محمع پارلمانی بریکس:

تلاش برای کاهش سیطره دلار بر تجارت جهانی، خواسته همه کشورها و ملت‌های آزادی‌خواه است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در نشست عمومی پارلمانی بریکس گفت: هیچ کشور مستقل و درحال توسعه ای در جهان نیست که از سلطه دلار متضرر نباشد، از این رو تلاش برای کاهش سیطره دلار بر تجارت جهانی، خواسته همه کشورها و ملت‌های آزادی‌خواه جهان محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، سید شمس الدین حسینی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در نشست عمومی مجمع پارلمانی بریکس با موضوع «نقش پارلمان ها برای مقابله با از هم گسیختگی نظام چندجانبه تجاری و غلبه بر پیامدهای بحران های جهانی» به ایراد سخنرانی پرداخت.

متن سخنرانی به شرح ذیل است؛

همکاران گرامی؛

خانم‌ها و آقایان؛

مایلم سخنان خود را با قدردانی از شورای فدراسیون روسیه و مجلس دومای دولتی برای برگزاری و سازماندهی به موقع این نشست شروع کنم. این نشست می تواند به گفتگوی های موثر در خصوص همکاریهای پارلمانی به منظور بررسی چالش هایی که کشورهای عضو بریکس در زمینه های تجاری با آن مواجه هستند، کمک شایانی بنماید.

حضار گرامی،

این نشست در شرایطی برگزار می شود که جامعه بین المللی با بحران های کم سابقه ای مواجه است. بی تردید این وضعیت چالش برانگیز نتیجه اقدامات تمامیت خواهانه و یکجانبه برخی کنشگران بین المللی است که نهادهای بین المللی از جمله نهادهای پولی و مالی را تحت تسلط خود قرار داده تا برنامه های خود را به ضرر بقیه کشورهای مستقل پیش ببرند.

نظام تک قطبی مبتنی بر یکجانبه گرایی کارآمد و عادلانه نیست و نمی تواند برای چالش های چند وجهی کنونی جهان راه حل ارائه نماید. برقراری یک نظام چندجانبه قوی و شفاف برای رسیدگی و حل چالش های جهان امروز، ارتقای وحدت و همکاری بین المللی و بسیج منابع برای مقابله با مسائل جهانی یک ضرورت است. مجمع پارلمانی بریکس نقشی مهمی در کمک به بسترهای قانونی مناسب برای مشارکت فعالانه و محتوایی این نهاد در روند تصمیم گیری های بین المللی است.

مجلس شورای اسلامی ایران به اصلاحات در نظام نامتعادل و ناعادلانه کنونی و ایجاد مناسبات جهانی عادلانه تر و دموکراتیک تر که همه اعضای جامعه بین المللی را در بر می گیرد، معتقد است. این امر، به ویژه شامل اصلاحات در نظامات مالی و پولی بین المللی که ابزار  برخی کشورها جهت اعمال نفوذ و مداخله در امور داخلی کشورهای در حال توسعه با هدف پیشبرد دستورکار خود و تحقق پروژه های استعماری جدیدشان هستند، می گردد. بریکس باید بر شتاب اقدامات خود برای انجام مبادلات پولی ملی کشورهای عضو، از پول‌های دیجیتال، راه‌اندازی پلتفرم‌ها و پیام‌رسان‌های بانکی مشترک، بیمه اتکایی، تاسیس ساختارهای مالی ـ بانکی جدید و غیره بیفزاید.

خانم ها و آقایان؛

متاسفانه، وابستگی کشورها به یک پول خاص برای مبادله و ذخیره باعث شده است که اقتصاد بسیاری از کشورها  در اسارت دلار قرار گیرد، بطوریکه در صورت عدم چاره‌جویی سریع، این امر اقتصاد کشورها را بیشتر متضرر خواهد ساخت. هیچ کشور مستقل و در حال توسعه‌ای در جهان نیست که از سلطه دلار متضرر نباشد، از این رو تلاش برای کاهش سیطره دلار بر تجارت جهانی، خواسته همه کشورها و ملت‌های آزادی‌خواه جهان محسوب می‌شود.

توسل بیمارگونه برخی قدرت ها به اقدامات قهرآمیز از جمله تصویب یا اجرای قوانین تحمیلی مانند تحریم های اقتصادی که در مغایرت آشکار با اصول و هنجارهای حقوق بین المللی و حقوق بشری قرار دارد، عمیقا تعهد این قدرت ها به اصول منشور ملل متحد به ویژه  "ارتقاء و احترام به حقوق بشر" را زیر سوال برده است. خنثی‌سازی تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه علیه کشورهای عضو، نیازمند همکاری اعضای بریکس در زمینه‌های مختلف بویژه حوزه ها پولی، مالی، تجاری، سرمایه‌گذاری، حمل و نقل، انرژی، فناوری و نوآوری است. پارلمان‌های کشورهای عضو بریکس می‌توانند از طریق تصویب قوانین مناسب و موافقت‌نامه‌های همکاری بین اعضا به طراحی ساختارها و مکانیسم‌های مقابله با تحریم‌های ظالمانه مبادرت کنند. مجمع پارلمانی بریکس با استفاده از ظرفیت و با بهره گیری از تعاملات خود با نهادهای حقوقی بین المللی و با بکارگیری سازوکارهای حقوقی اقدامات لازم را در جهت مقابله با قوانین تحمیلی که از سوی برخی قدرت های جهانی اعمال شده و تأثیرات مخربی را بر مردم کشورهای جهان می گذارد، به عمل آورد.

جمهوری اسلامی ایران با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک خود و دارا بودن ظرفیت‌های اقتصادی، علمی و فرهنگی و دیپلماتیک این آمادگی را دارد تا نقش مهم خود را در پیشبرد اهداف اقتصادی، تجاری و توسعه ای بریکس ایفا نماید. توانمندی‌های ایران در زمینه تامین انرژی و مسیر امن و کوتاه جهت انتقال حامل های انرژی به بازارهای جهانی، مسیرهای مواصلاتی ریلی و جاده‌ای، پیشینه و موقعیت تاریخی اش در شاهراه‌های موجود منطقه از جمله جاده ابریشم، شبکه راه آهن سراسری آسیا و کریدور شمال می تواند در ارتقاء همکاری های اقتصادی و تجاری میان اعضای بریکس و تحقق اهداف آن نقش مهمی را ایفا نماید.

در پایان، از شما حضار محترم و نیز مجلس دومای دولتی و شورای فدراسیون روسیه به‌خاطر برپایی شایسته این نشست، تشکر می‌کنم./

پایان پیام

  • کد خبر : 380502
کلمات کلیدی
فاطمه ضرغامی
خبرنگار

فاطمه ضرغامی

آخرین اخبار